Skip to main content

Wat biedt de VSI haar leden?

Sinds haar oprichting in 1994 vertegenwoordigt de VSI haar leden in het netwerk van Sociale Zekerheid. De coördinator van VSI woont heel wat werkgroepen bij binnen dit netwerk en houdt de leden op de hoogte van wijzigingen, evoluties en nieuwigheden. Alle kennis die sinds de oprichting vergaard werd, wordt ter beschikking gesteld van de leden. VSI treedt op als gesprekspartner voor haar leden bij de verschillende instellingen van sociale zekerheid.

Een nieuwe aansluiting voorbereiden

De voorbereiding van een aansluiting:

  • Samen met het nieuwe lid bekijken we hoe de sector kan afgebakend worden
  • We gaan na wat de preciese gegevensbehoeften zijn en hoe de bestaande gegevenstromen hierop een antwoord kunnen bieden
  • We bekijken welke machtigingen van het Informatieveiligheidscomité nodig zijn en bereiden eventuele machtigingsaanvragen voor.
  • We brengen de administratieve formaliteiten bij aansluiting in orde.
  • We nemen de juiste contacten op bij KSZ en RSZ.
  • We zetten het nieuwe lid op weg bij het tot stand brengen van de toegangen.
  • We bezorgen de technische informatie over de gevraagde gegevensstromen
  • We informeren het lid over een aantal verplichtingen die aansluiting op het netwerk van Sociale Zekerheid met zich meebrengt

Informatieveiligheid

VSI heeft 2 data protection officers.

  • VSI heeft 2 dpo’s aangesteld. Vragen m.b.t. informatieveiligheid mogen aan hen voorgelegd worden. Je kan ze bereiken via dpo@vsi-ais.be.
  • VSI woont de werkgroepen “informatieveiligheid” bij KSZ bij. Informatie uit deze werkgroepen wordt met de leden gedeeld.
  • Meermaals per jaar organiseren we infosessies m.b.t. informatieveiligheid.
  • Vragen en moeilijkheden bij het invullen van de jaarlijkse vragenlijsten “minimale normen van KSZ” worden besproken.
  • We hebben templates ter beschikking die onze leden op weg zetten bij het aanleggen van dataregisters en dergelijke.

Permanente ondersteuning

  • Wanneer iets “hapert” in de doorstroming, brengen wij onze leden zo snel mogelijk op de hoogte en zoeken we samen met onze gesprekspartners op het terrein naar een oplossing.
  • Fouten, vreemde vaststellingen worden verder uitgezocht en verklaard of opgelost.
  • Wij informeren over al dan niet aangekondigde onbeschikbaarheden van het netwerk.
  • Wij informeren onze leden over in te plannen wijzigingen.
  • Wij informeren over nieuwe gegevensstromen en nieuwe projecten.
  • Af en toe organiseren we opleidingen en infosessies.