Skip to main content

Wie zijn wij?

VSI, dat zijn in de eerste plaats onze leden en de achterliggende sectoren. Om hen bij te staan in hun opdrachten tot toekenning van aanvullende vergoedingen, het voorzien in opleidingen binnen hun sector, de promotie van hun sector als tewerkstellingsplaats en tot hun inspanningen om het welzijn en welbevinden binnen de sector te vergroten, kent VSI 2 beslissingsorganen: het bestuur en de algemene ledenvergadering. Voor de dagelijkse werking en opvolging is een coördinator aangesteld. Deze is ook je eerste aanspreekpunt bij je contacten met VSI.

Veerle Dom
Coördinator VSI

T: +32 2 209 68 52
M: veerle.dom@vsi-ais.be

CONTACTEER ONS

Doel

De Vereniging van Sectorale Instellingen (VSI) is een vereniging van organisaties die paritair beheerd worden en die instaan voor sectorale rechten of aanvullende sociale vergoedingen op basis van gegevens uit het netwerk van de Sociale Zekerheid.

De VSI organiseert een secundair netwerk, teneinde de doorstroming naar haar leden te verzekeren van de sociale gegevens die beschikbaar zijn in het primair netwerk van sociale zekerheid. VSI biedt ondersteuning bij de aansluiting op het netwerk van Sociale Zekerheid door het leveren van informatie, documentatie, ervaring en raadgevingen en legt de nodige contacten binnen dit netwerk.

De gegevensstromen die vanuit het netwerk ter beschikking worden gesteld, vormen de basis voor de toekenning van de aanvullende vergoedingen sociale zekerheid voor de verschillende sectoren en/of voor de opbouw van een sectoraal aanvullend pensioen.

In de statuten wordt duidelijk gedefinieerd dat de VSI enkel functioneert als doorsluissysteem van sociale gegevens tussen de KSZ en haar leden. VSI staat niet in voor de verwerking van deze gegevens.

VSI is dé gesprekspartner bij uitstek bij besprekingen tussen de fondsen voor bestaanszekerheid, pensioen-, vormings- en opleidingsfondsen en de Instellingen van de Sociale Zekerheid die aangesloten zijn op het primaire netwerk van Sociale Zekerheid.

De Algemene Statutaire Ledenvergadering kan het doel uitbreiden door goedkeuring bij 2/3 de  meerderheid.

CONTACTEER ONS

Historiek

15 januari 1990: oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de sociale zekerheid

De KSZ  wordt opgericht bij de Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid. De KSZ staat in voor de uitwisseling van sociale gegevens tussen instellingen van sociale zekerheid (de wet van 15 januari 1990).

De Fondsen voor Bestaanszekerheid worden gelijkgesteld aan instellingen van socialezekerheid. Hierdoor worden ze verplicht om persoonsgegevens die beschikbaar zijn in het netwerk van de KSZ ook via dit netwerk te betrekken. Ze mogen dergelijke gegevens dus niet langer mogen opvragen aan de werkgevers/hun sociale secretariaten of aan de werknemers van de sector.

De KSZ is vragende partij om een overkoepelende organisatie op te richten om de contacten en coördinatie te verzorgen tussen de fondsen en KSZ.

26 oktober 1994: oprichting VFBZ v.z.w.

Vereniging van Fondsen voor Bestaanszekerheid wordt opgericht door 12 Fondsen voor Bestaanszekerheid die arbeidstijdgegevens nodig hebben voor de uitvoering van hun taken die via sectorale cao’s werden vastgelegd. Deze arbeidstijdsgegevens moeten toelaten om aanvullende sectorale sociale voordelen toe te kennen.

2004: VFBZ wordt VSI

VFBZ wijzigt haar naam naar Vereniging van Sectorale Instellingen (VSI). Hierdoor wordt de VSI toegankelijk voor alle paritair bestuurde sectorale instellingen.

2022: afscheid Jean Claude Brouillard

Jean Claude Brouillard, eerste coördinator en bezieler van VFBZ en later VSI, neemt afscheid van zijn professionele loopbaan. We zijn hem dankbaar voor zijn jarenlange positiviteit en inzet. Een nieuwe coördinator wordt benoemd.

Mijlpalen

2024

  • De gegevensstroom HdiIndemnityAllowance die gegevens over langdurige arbeidsongeschiktheid bevat, wordt – na meer dan 10 jaar – ijveren voor onze leden in productie gesteld.

2022

  • Jean-Claude Brouillard die aan de wieg stond van VFBZ en VSI gaat met pensioen. Veerle Dom neemt de fakkel van coördinator van hem over.

2014

  • Implementatie van de gegevensstroom LIMOSA.
  • Implementatie van de gegevensstroom ongeschiktheid.

2012

  • Implementatie van de ASR-stromen.
  • Implementatie van de raadpleging “wettelijke samenwoonst” in SIVA
.
  • Implementatie van een opvraging volledige werkloosheid
.
  • Implementatie van opvraging tijdskrediet.

2011

  • Ondertussen zijn we uitgegroeid tot een vereniging met 57 leden waaronder vooral Fondsen voor Bestaanszekerheid maar ook meer en meer Fondsen die inrichter zijn van een sectoraal aanvullend pensioen en ook enkele pensioeninstellingen.
  • Implementatie van een SFTP-Extranet als alternatief voor Webdav als beveiligde omgeving voor het uitwisselen van de bestanden uit het netwerk van de KSZ.
  • Implementatie van de eerste fase van modernisering van de Unieke werfmelding.

2010

Uitbreiding van de gegevensstromen met PRM.

2007

Onze SIVA-toepassing op de portaalsite van de sociale zekerheid gaat in productie.

De doorstroming van de bestanden met gegevens uit het netwerk van de KSZ gebeurt via Webdav, een beveiligde omgeving voor de gegevensuitwisseling.

Volgende gegevensstromen worden opgestart:

  • DMFA
  • DIMONA
  • RRBIS
  • Werkgeversrepertorium

2005

Eind 2005 wordt in de Algemene Statutaire Ledenvergadering beslist om een nauwe samenwerking met KSZ en Smals aan te gaan waarbij:

  • verdeling van de verschillende gegevensstromen naar de leden van de VSI en het bijhouden van de verwijzingstabellen.
  • De VSI, in samenwerking met Smals, een toepassing ontwikkeld heeft, SIVA, die we ter beschikking stellen van onze leden op de portaalsite van de Sociale Zekerheid.
 Deze toepassing geeft onze leden de mogelijkheid om de gegevens uit het netwerk van de Sociale Zekerheid ook online te raadplegen bij de authentieke bronnen, zoals bij het Rijksregister, RSZ en de KSZ.

2004

  • De Algemene Statutaire Ledenvergadering keurt een statutenwijziging (Belgisch Staatsblad 16 maart 2004) goed waardoor de vereniging toegankelijk wordt voor alle sectorale instellingen die paritair worden bestuurd.
  • Deze statutenwijziging gaat gepaard met een naamswijziging naar VSI, Vereniging van Sectorale Instellingen.
  • Deze aanpassing was nodig in het kader van de wet van 28 april 2003 betreffende de aanvullend pensioenen (WAP), om toe te laten dat paritaire pensioeninstellingen zich ook kunnen aansluiten.

2003

Er vindt een omschakeling plaats van de papieren LATG-aangifte naar de elektronische DMFA-aangifte.

Ondertussen is onze vereniging in 2003 uitgegroeid tot 30 leden en beperken we ons niet langer tot Fondsen voor Bestaanszekerheid, maar kunnen ook sectorale pensioeninstellingen aansluiten bij de VSI.

1999

Integratie van de DIMONA-mutaties.

1994

Oprichting van de Vereniging van Fondsen voor Bestaanszekerheid (V.F.B.Z.). Het doel van deze vzw was de volgende:

  • Aansluiting op het netwerk van de KSZ via een secundair netwerk voorzien
  • Doorstroming van sociale gegevens verzekeren
  • Verdeling van deze gegevens naar de leden
  • Ontwikkeling van een toepassing tot raadpleging van de sociale gegevens
  • Verdediging van de algemene belangen van de VFBZ en haar leden